torsdag 1. oktober 2009

Fredagsmenyen er i boks!

Jeg sitter her å funderer på hva jeg skal stelle i stand for Arild i morgen. Jeg spurte han tidligere hva han ville spise... og han svarte det samme gamle: BIFF!
I morgen blir det ikke biff. Kan ikke spise det hver helg, kjære :)

Når vi giftet oss fikk vi masse fne gaver. Også mye deilig vin. I morgen åpner vi en flaske god champagne - og da må menyen komponeres deretter. Nå er det slik at champagene passer til alt, i mitt hode... :)

Jeg elsker å handle mat. Gjør det bare 1 gang i uken.. og da koser jeg meg fælt. I morgen skal vi på Jacobs på Holtet og handle. Det er verdens lekreste butikk - og råvarene er førsteklasses.
Heldigvis liker Arild alt mulig av mat... det eneste jeg kan komme på at han misliker er leverpostei... (Jeg kjøper alltid Kronborg .. og til og med den sier han at han ikke liker)
En morgen her serverte jeg den med bacon og majones.... sa det var patè.... da fallt det i smak, ja... !! Han har blitt fin på det med årene, tydeligvis.. hehe.

Men nok om det: I morgen skal jeg lage ovnsbakt sjøkreps til forrett.
Jeg har som filosofi at man ikke trenger å trylle så mye med råvarer som allere smaker godt.
Så dette er enkelt:
Del krepsen i 2, og legg den på ryggen på et stekebrett. Forvarm ovnen til 225 grader.
Jeg liker å lage et eget "kryddersmør" til krepsen. Det består av godt smør, chilli, hvitløk, lime skall, salt, basillikum, persille og pepper. Mos dette sammen i en morter. Da kommer alle smakene skikkelig ut.
Legg en god klatt på over hver kreps og sett i ovnen til smøret har smeltet. Dette går kjapt - så følg med.
Jeg serverer de slik.....enkelt og greit!





Til hovedrett blir det mer sjømat bakt steinbit.
Til fisken skal jeg servere svært tyntskårne poteter, stekt i ovnen. Spinat, løk og sopp. Og en enkel beurre blanc m/urter (Smørsaus).
Sausen er enkel, men også enkel å gjøre feil.
2 stk sjalottløk
Hvitvinseddik

2
dl fiskekraft
100
g smør
salt og pepper

Reduser sjarlottløk, hvitvinseddik og fiskekraft i en kjele, til det bare er igjen ca 1/3. Pisk inn smøret litt etter litt til sausen tykner. Smak til med salt og pepper.. og urter etter eget ønske.
Sopp og løk stekes , og blandes med spinat i pannen. Husk salt og pepper.
Potetene rives med en ostehøvel... pensles med olje og saltes og pepres, og legges på et stekebrett. Stekes i ovnen på 225 grader i 10-15 min.
Kjenn på fisken før den legges i ovnen på 200 grader. Da er det letter å kjenne når den er ferdig. Salt og pepre godt. Normale stykker vil ta ca 10 minutter i ovnen. Men kjenn på den, for dette varierer!

Desserten i morgen blir bakte pærer.

Beregn 1 pære pr person. Skrell dem, og del dem i 2. Jeg legger pærene i et ildfast fat. Her tar jeg på litt smør.. litt honning, 1 vaniliestang, kanelstang. Sett fatet i ovnen på 200 grader i 20 min, men husk å øse den nydelige sausen over med jevne mellomrom.
Pisk krem med litt sukker, ha i revet sitronskall og litt hakket rosmarin.






Ja - da kan vel helgen bare komme! :)

3 kommentarer:

  1. Hørtes veldig godt ut. Er det inspirert av 4 stjernes middag på TVN?
    Hvis ikke:
    Han Lars Eikanger laget gratinerte sjøkreps der i går og fikk mye skryt for dem. Han haded bare meierismøt og endel hakket chili som han la oppi dem før stekning. Så godt og enkelt ut :)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg så Lars på tv. Men jeg trenger liiit mer smak på dem....hvitløk.. og litt grønt...
    Ellers er jeg veldig glad i sjøkreps. :)

    SvarSlett
  3. Ja det er supergodt. Blir sikkert en deilig fredagsmiddag!!!

    SvarSlett