fredag 16. oktober 2009

Ribbegalla & familiehygge.




Da er det helg igjen... og i helgen skal vi prøvesmake julematen !
Det har i grunn blitt en tradisjon å snik smake på ribba... og pinnekjøttet en gang før jul. Trikset er at man må gjøre det i gooood tid før jul. Vi skal som sagt samle familien og kose oss på lørdag. Da blir det full pakke: Ribbe, medister, surkål, rødkål, poteter, ribbefett, saus, tyttebær,erterstuing og kålrotstappe. Gjetter til og med at akevitten kommer på bordet.
Min bror er en enorm fan av ribbe, og har gledet seg siden sommer. Jeg tror med hånden å hjertet, at dette måltidet er det beste han får. Ikke bare fordi det spises på julaften, men fordi han faktisk mener at dette er verdens beste mat! :)

Jeg setter stor pris på å være sammen med familien, og dele mat, drikke, bra historier og en god latter. Det trenger jo ikke bare å være forbeholdt julen. Selv om det er den selvskrevne familiehøytiden.
Har i grunn alltid vært glad i familieting... men etter at jeg ble tante, ser jeg nok enda mer "alvorlig" på å faktisk prioritere. Jeg vil jo gjerne være en tante de føler de kjenner, og som de gleder seg til å treffe!
Kan jo selv huske hvor glad jeg var i tanter og onkler når vi var små. Det fantes jo ikke noe hyggeligere enn å reise på besøk og leke med fettere og kusiner.




I dag blir det indisk mat til kvelds - og det synes jeg er kjempe deilig. Jeg baker dessverre ikke nan brødene selv, men har funnet noen jeg liker veldig godt. Og så har jeg en super oppskrift på ris, med mange godsaker i. Mmmmm... Oppskrift kommer!
Arild har ønsket seg pannacotta til dessert, så da blir det vel det, da! :)

Nå først bærer det på trening, og så venter tv, et glass vin og god mat. Da har jeg liksom "fortjent" det.

Ha en super helg, dere - og ta godt vare på de rundt dere. Hvor irriterende familien i blant kan være - er de søren meg også utrolig morsomme å være sammen med :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar