mandag 5. oktober 2009

En sorgens dag!


I går kveld ble jeg ferdig med den siste boken til Jo Nesbø - Panserhjerte.
Den har jeg lest til og fra jobb, siden jeg kjøpte den for ca 1 uke siden.
Og i går var det som sagt slutt. Jo nærmere jeg kom slutten, desto mindre tilsnakkende ble jeg.

Underveis i de dagene jeg har lest, har jeg sett meg nødt til å kommunisere med min svigerinne, Nina - så lå litt foran meg med lesingen. Noen ganger har vi bare ringt for å spørre den andre "om dette virkelig skjer?" " Hvor er du nå?" "Herregud, fikk du med deg det?" " Er du "sliten" du også?"
Vi er begge ferdige... og vi er begge "ulykkelig lykkelige". For hvilken leseropplevelse!!!
Håper Nesbø er godt i gang med neste, og at vi slipper å vente så lenge:)


Jeg har vært så heldig å få lese alle bøkene om Harry Hole, og ser alltid frem til å møte han hver gang han kommer i ny bok. Mellom hver utgivelse, forsøker jeg å lese andre forfattere som også skal skrive god krim. (Larsson, Lindell, Mankell ) De skriver jo også godt, og har hyggelige hovedrolleinnhavere og spennende plot.
Men helt ærlig: Det er ingen som fanger meg som Nesbø. Fra start til slutt, er jeg fanget i hans verden... og skuldrene senkes på en måte. Siden jeg leser på banen, til og fra jobb, ønsker jeg ofte å bare sitte her uten å gå av. Kunne igrunn kjørt rundt "under jorda" hele dagen og lest.

Som den store Nesbø supporteren jeg er, kan jeg vanskelig plukke ut en favoritt bok. Jeg elsker alle. På hver sin måte. Men "Panserhjerte" hadde ALT!
Boken har deg fra første side. Og det er søren ikke slutt på morroa, før siste side er lest.
Stadig forsøker jeg å verve nye lesere. Min mann jobbes det hardt med, og han leser en Nesbø bok på hver ferie vi er på.
For dere andre som enda ikke har åpnet en av disse bøkene, og kanske ikke er så glade i å lese: Dette blir du så glad i - og avhengi av :)
Begynn på begynnelsen med "Flaggermusmannen". Liker du mysterier, krim og spenning kan ikke dette slå feil.

Selv om alle Nesbøs bøker er ulike... er alltid en ting likt når boken er lest fra perm til perm:
Jeg savner Harry Hole!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar