onsdag 28. oktober 2009

kjærlighet for god te


Min gode venninne, som jeg her på bloggen bare kaller "Vegetarianeren", introduserte meg for noen år siden for skikkelig GOD te. Først i form av en veldig spennende julegave. Hun ga meg nemlig noe som heter kinesisk blomsterte og veldig fin kopp.
Til da, helt ukjent for meg.

Teen ser ut som små kuler med en liten fargeklatt på...og når de kommer i vann åpner de seg vakkert og lager både god smak og lukt. Mmmmm....
Denne teen pleier jeg å bestille på nett , feks fra www.tehuset.no.









Hva slags te man foretrekker, varierer voldsomt fra person til person. Som at ikke alle liker samme type vin.. og kaffe.
Mitt eneste råd er at man smaker seg frem. Kjøp med deg lit av hvert fra butikken - og beskriv for betjeningen hva slags smaker du i utgangspunktet liker.
Det er stor forskjell på hvor man handler. Og te kjøper jeg i spesialforretninger. I Oslo finnes det en fin butikk i Grensen, som heter Black cat. De har godt utvalg og bra kunnskap.
http://www.black-cat.no/
Man får jo favoritter etterhvert, og mine anbefalinger er ganske ulike på smak... det eneste de har felles er at de alle tilhører gruppen "frukt te".

"Bestemors frukthave" - veldig flott farge, og fruktig på smak.

Deilig fruktblanding med jordbær, bringebær og rabarbrasmak. Inneholder også eplebiter, hibiscus, nyper og skogsbæraroma.





"Blåbær frukt" - ganske distinkt blåbærsmak og aroma. Oppleves som litt rundere i smaken enn den forrige.

Blanding av nypeskall. Tørkede eplebiter, appelsinskall med en overvekt av blåbærfrukt og blader.



"Eplepai" - dette er nok min favoritt i øyeblikket. Den er full av smak, søtlig, rund og har en fin farge. Den dufter litt eplekake aktig, synes jeg.

Spennede fruktblanding av tørkede, søte biter av epler, mandler, hyllebær, kanel, rosiner og solbær + hibiscus og nyper.



Siden jeg er veldig interessert i vin, og også kaffe for så vidt.. er denne te interessen litt ny og spennende. Men veldig velkommen!
Setter stor pris på å gå i en skikkelig faghandel, og lukte meg frem til hvilken te jeg skal gå hjem sammen med!
OOOhhhhh.. LYKKE :)


Særlig nå når jeg er syk opplever jeg det som mye kos & "trøst" i en god kopp te.
Jeg utfordrer dere til å kjøpe te i løsvekt, neste gang.. og la teposene få en pause.



Ha en strålende onsdag! :)

2 kommentarer:

  1. Jeg anbefaler denne på det sterkeste :) blir godt humør bare jeg tenker på den.
    http://www.tesiden.no/hovedside/hvitte/white-dragon-pearls-jasmine

    SvarSlett