søndag 27. september 2009

Her er det ferdige resultatet av fredagsmiddagen......

Kan det bli enklere enn dette da?!?
Skikkelig rustikk servert middag... som rett og slett smaker helt himmelsk.
Jeg kjøpte en hel rå kylling, og løsnet spå skinnet slik at jeg kunne stappe den full av urter og godsaker. Olje, hvitløk, salvie, rosmarin, persille og sitronsaft og skall blandes og moses godt sammen. Denne blandingen gnis under skinnet, over hele kyllingen. Ta litt av blandingen på utsiden også, og salt og pepre godt. Stpp gjerne kyllingen full av sitronbåter. Gir nydelig aroma.
Stek i ca 2 timer.. på 150-160 grader. Start med 10 min på 200 grader og senk deretter varmen. Snu den litt innimelom. La den hvile i 15 min.

Poteter og søtpoteter delte jeg bare opp og hadde i formen.. gjerne i samme form som kyllingen de siste 30 minuttene.

Ratatouille lager jeg ved å frese løk, hvitløk, chilli slik at alle aromaer kommer ut. Deretter har jeg i biter av aubergine og squash, samt sopp og paprika. Når alt har fått lett varmebehandling slår jeg over en boks med hakkede tomater. Smak til med basillikum (fersk), salt og pepper.
La det putre på svak varme, mens kyllingen steker.
Suksess tilbehør til masse forskjellig mat. Både kjøtt og fisk.


Moussen min lager jeg med 100 gram sjokolade, 1 dl fløte, bittelitt melis og 1 eggehvitte.
Smelt sjokoladen over vannbad.....pisk eggehvitten stiv og fløten til lett krem, tilsett melis.
Bland så den smeltede sjokoladen med kremen og skjær inn eggehvittene. Veeeldig forsiktig.
Gjør det samme med hvit sjokolade, dersom du ønsker det.
Settes kaldt.. gjerne over natten.. men minst 2-3 timer.
Veldig enkelt og godt!


Til sist i dag, må jeg vise frem verdens fineste lille gutt, som her har fått blåbær smoothie av tante.




Ha en fortsatt god søndag! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar