søndag 23. august 2009

Save the cow - eat a vegetarian!


Teksten er hentet fra t-skjorta til Idar Vollvik, og har litt med dagens tema å gjøre. Jeg hadde nemlig besøk av min veninne, vegetarianeren, i går. Og da merker jeg at jeg må være litt kreativ på matfronten!
Det er spennende og utfordrende. For selv om hun så kjekt sier; " Det er jo bare å fjerne kjøttet fra det du hadde tenkt å servere, så spiser jeg bare tilbehøret", så synes jeg ikke at fløtegratinerte poteter og brokkoli kvalifiserer til en fullverdig middag.

Jeg fikk en idè om noen, ikke frityrstekte, vårruller .... laget av litt filodeig, som hun hadde med seg. Det ble mild sagt en suksess, for hun mente de var som en smakseksplosjon i munnen. (Hun mener også at Dahls julebrus er som en fest i munnen, hver jul... så vet ikke hvor mye jeg kan stole på hennes smaksløker... hehe)
Her er oppskriften:

" Kristins knasende vårruller"

Kål

1 Rødløk
2 fedd hvitløk
ingefær

1/2 rød chilli

2 gulrøtter
1 stilk stangselleri

Sopp
2 vårløk

Fiskesaus.. noen dråper

Hoisin saus

Filodeig

Koriander - en skikkelig neve!
Bladpersille



Lag gjerne fyllet så tidlig som mulig - da får smakene satt seg skikkelig.
Hakk opp alt i små biter. Husk at alt skal inn i en liten vårrull!
Gulroten skar jeg med potetskrelleren og delte i mindre biter. Kålen strimles fint. Løk deles i 2 for så å snittes tynt...osv.
Når fyllet har surret ferdig og gjerne stått 1 time på komfyren og "hvilt seg", blander man inn noen dråper de hakkede urtene, fiskesaus og en spiseskje Hoisin saus. Sausen skal såvidt legge seg rundt alle grønsakene.. de skal ikke svømme i den!
Gjør klar filodeigen. Jeg laget 4 ruller av 1 ark. Så begynn med å del arkene i 4 deler.
Legg en klatt med fyll lengst opp på arket, pensle litt egg langs sidene, brett dem inn og begynn å rulle.
Stekes på bakepapir på rist, på 200 grader i ca 15 min. (snudd 1 gang)
Pass også på å pensle dem med lit sammenpisket egg, så de blir gyldne og fine.

Jeg jukset litt, og hadde i litt kyllingkjøttdeig i mine.. og det smakte fortreffelig!


Vi var i hvertfall helt enige om at vårruller av filodeig, som også er stekt i ovnen, fungerer veldig bra. Så dette anbefaler jeg dere å prøve. Husk bare å lage mange nok.


Ha en fortsatt fin søndag, ,folkens. Nå skal jeg i gang med søndagsfrokosten :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar