tirsdag 11. august 2009

Høst?

Man kan bli jo litt usikker på hvilken måned man faktisk befinner seg i, når man ser ut av vinduet. For makan til høstvær, er det lenge siden jeg har sett -ja helt siden forrige høst, faktisk.:)
Jeg er ingen motstander av høsten...men det er kanskje litt tidlig at den kommer i en måned som vanligvis er deilig og sommerlig.

Høststemningen har hvertfall satt seg litt i meg... og når det er høst, så skifter vinen min farge fra hvit til rød. Det fyres så smått i peisen. Og middagene blir litt mer "kompliserte" enn de er på sommeren. "Kompliserte" betyr ikke vanskeligere i denne sammenheng... men jeg bruker ofte mer tid på kjøkkenet - noe jeg nyter til fulle. For hva er vel mer fristende i skikkelig høstvær enn en varmende gryte på kylling, lam eller vilt?
De lager seg jo nesten helt selv.. hvis man ser bort i fra litt hakking og kutting av grønsaker.
Så i de neste bloggene skal jeg gi dere litt gryte tips, som egner seg godt både til hverdags.. og fest!

Som introduksjon til høsten skal jeg dele en formrett med dere. Den er like enkel, som den er god.
Litt typisk fredagsrett.. for mens du rydder og hurtigvasker boligen din så står den fint i ovnen og sprer deilig lukt.

"Kylling på dypt vann"

Kylling (Enten en grillet kylling, eller et par kyllingfilèter)
1 stor rødløk
Sopp (har du selvplukket sopp, smaker det selvfølgelig ekstra godt)
2 fedd hvitløk
Rød chilli
1 pk bacon ( Kan sløyfes.. men er litt prikken over i`en)
Friske urter ( Bladpersille, basilikum.. eller hva man måtte ha... til og med godt med rosmarin)
Fløte (Matfløte funker flott... det gjør også kremfløte)
Kyllingkraft
Pinjekjerner



Har du en hel grillet kylling, river du den i passe biter og legger dem i en ildfast form. Eller du steker kyllingfilètene. Sopp og løk mykes litt opp i varm panne med olje/smør blanding.
Mot slutten tilsetter man ønsket mengde hvitløk og chilli. Bacon stekes sprøtt i små biter og alt blandes sammen i formen.
Hakk urtene og ha over sammen med de ristede pinjekjernene.
Hell over fløte så det dekker inneholdet halvveis.
Settes i ovnen på 200 grader, og la det stå i ca 30 min.... det skal ikke få voldsom farge, men bare tykne litt.

Jeg pleier å servere dette med litt god ris, som jeg gjerne tilsetter utvalgte urter most sammen med litt olje, slik at den blir grønn på farge. Og noen hjemmelagede hvitløks brød. (Vanlig skivet brød, med et enkelt hvitløkssmør og litt salt.Stekt i ovnen)


Vel bekomme!



Kos dere med at årstidene skifter.... høsten er min favoritt tid.. både når det gjelder mat, klær og vin.


Ha en fin kveld!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar