fredag 28. august 2009

Mos alt som moses kan !

Jeg er stor fan av most mat. Ikke bare smaker det godt, det er tilfredsstillende å lage :)
Nå heter det ofte purè på det litt finere matspråket - og mine favoritt purèer er: potet, rot (gulrot, kålrot, sellerirot), blomkål osv.
Det er jo typisk tilbehør til ulik middagsmat dette - og kan varieres i det uendelige. Heldigvis passer purèer både til kjøtt og fisk. På fredag fikk kyllingen selskap av blomkålpurè. Utrolig godt, og enkelt å slå sammen.
Gjør slik:

Til 2 pers, som tilbehør til middag, holder det å koke et halvt hode blomkål. Jeg liker også å koke en liten bit stangselleri eller sellerirot i samme "vann". Del opp i mindre biter og kok i lettsaltet melk (med litt fløte til fest) til den er mør nok til å knuses. Når melken er tømt av og tatt vare på, strø på salt og pepper +en liten klatt smør. . Nå kan man ta frem stavmikseren. Spe med melken til det blir en forholdsvis glatt, men fast masse.
(NB! Stavmikseren må aldri brukes når man lager potetmos - det gjør den til lim! )




Siden det er søndag.. blir det søndagsmiddag. Hos oss er det enten pizza dag, eller så kjører vi på med litt tradisjonell mat.
På menyen i dag står noe så lite originalt som nakkekoteletter. Min mann liker dem laaaangstekt i ovnen (Ca 4 timer).. på svært lav temperatur, krydret med chilli og hvitløk.
Det er enkelt.. og rett og slett knall godt. Dessuten passer maten seg selv.
Som tilbehør steker jeg litt sopp og løk - og sausen lager seg selv i den ildfasteformen i ovnen.
Mot slutten av steketiden skal det lages en lekker mos av poteter, gulrot, sellerirot og hvitløk.
Og den lages slik:

Del potetene, noen hvitløksfedd og gulrøttene i mindre biter og kok dem i vann uten salt.
Slå av kokevannet og mos grønsakene i kjelen med en "masher". Vær forsiktig og ikke mos for lenge. Det kan godt være noen biter igjen. Ha i en klatt smør, og litt melk. Rør mosen sammen, og krydre med salt, pepper og litt friske urter. I dag blir det bladpersille og litt koriander, for å få et litt asiatisk preg.





Nå kan bare søndagsstemningen komme å ta meg - for jeg er klar! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar