onsdag 5. august 2009

Medgang og motgang.....




Jeg har en klok ektemann!
Han kan riktignok være ganske provoserende med sine refleksjoner om livet, men det er som oftes noe i det han sier. Han introduserte meg tidlig for en fantastisk liten bok, som alle bør ha stående i bokhylla: "Det er meg det kommer an på" - Frank Beck. Kommer mer om denne avslutningsvis.

Det er jo sånn at det går opp og ned i livet til de fleste.... og når det har vært mye "opp", så kommer ofte en liten "ned". Eller en større en, for den saks skyld.
Hvordan man løser denne "krisen" er vel kanskje viktigere enn noe annet. For gjennom den kommer man alltid - nesten uansett hva det måtte være. Man må først og fremst være villig til å sette det hele litt i perspektiv: " Hva er det værste som kan skje?" - "Hvor viktig er dette, sånn egentlig?" Og så svare seg selv helt ærlig på dette.
Før i tiden pleide man vel så si noe slik som: " Så lenge man har helsa i behold......." Og let`s face it: Det er jo søren meg det aller viktigste i lengden! :)

"Det som ikke dreper deg, gjør deg sterkere", har visst blitt sagt av noen. Joda - sant nok.. selv om man kanskje ikke tenker slik når man står midt oppi denne motgangen.
Men motgang gjør deg sterkere - jeg tror ikke det er noen myte. Det samme er det jo med konstruktiv kritikk fra kolleger, ledere eller venner. Man trenger det, og vokser på det dersom det brukes riktig. Samme hvor ubehagelig det måtte være der og da.
Man er jo ikke feilfri... hvor vanskelig det enn er å innrømme.

Mr Beck sier i sin bok, noe mange skal ha i bakhodet. Meg selv inkludert: " Det er ikke alltid vi som bestemmer hva som skjer, at det skjer eller når det skjer. Men vi bestemmer hvordan vi mestrer det. Det viktigste er å akseptere situasjonen som den er. For jo raskere vi klarer å akseptere forandringen, jo fortere kommer vi i gang med å faktisk mestre den. Og for å mestre motgang/forandring må vi trene. Si til deg selv: Jeg er sterk nok til å mestre det. Det kan muligens bli litt vanskelig - men det er mulig! "


Så kjære dere: Når det går litt trått, er det alltid noe som gjør at du burde smile. For det er faktisk vi som bestemmer hvordan vi skal tenke. Vi bestemmer om vi skal la oss påvirke. Den eneste vi har 100% kontroll på er faktisk oss selv.
Derfor er det nok smart å bruke denne kontrollen til noe positivt!

Solen skinner i ettermiddag.... og ting er egentlig ganske bra: Jeg har en fantastisk mann, hus, bil, jobb, god helse, flott familie og gode venner.
Har egentlig ikke en dritt å klage på, når alt regnskap er gjort opp.

NÅ tar jeg kontroll over mine egne tanker!

Ha en strålende ettermiddag og kveld! :)

2 kommentarer:

  1. Jeg har også den boken :) fine boken sin det!
    Men jeg har lyst til å kommentere en liten ting her. For jeg syntes det er viktig å se forskjell på hva som er motgang man blir sterkere av og motgang som rett og slett bare ødelegger!
    Jeg pleier å si at det er forskjell på å kjempe seg gjennom en utfordring og det å går rundt som ett følsesmessig pakkesel og slite hele livet. For det slitet vill ALLTID være ødeleggende motgang. Det som er den virkelige utfordringen er å betale prisen det koster å komme seg ut av ødeleggende slit...for det er aldri gratis!
    Så er da spørsmålet om man er en thinker eller en doer etter min mening!
    Dagens lille filosofiske fra Slaskepott!

    SvarSlett