søndag 3. januar 2010

Matlei!


Jeg gjetter på at det er likt for de fleste, at man blir litt matlei i julen. Det er liksom mat fremme nesten hele tiden, og familieselskapene vil ingen ende ta. Middag, dessert, middag, dessert, middag dessert.. igjen og igjen. Hyggelig det, altså. Men nok blir fort nok.
Ikke det at man nødvendigvis spiser så mye mer enn man pleier.. men man spiser uten tvil annen type mat.


Jeg har frosset litt av julens matrester. Medister....kalkun.. o.l Og dette blir fort ingredienser i salater fremover.
I dag feks, skal jeg bruke kalkunskiver til å lage stekt ris med div grønsaker. Og her "tar man det man haver".
Del opp kalkunen i fine biter. Brun lett i pannen, sammen med en rødløk og ett fedd hvitløk.
Sett på en kjele, og kok ris, som du måtte ha i skapet.
Riv 2 gulrøtter grovt, og ha i pannen med kalkunen. Plukk små buketter av en brokkoli og fres sammen med alt det andre.
Når risen er ferdig, tas ønsket mengde over i pannen og det hele blandes godt.
Jeg hakker over litt friske urter: Persille og korianer.
I dag har jeg dessuten sååå lyst på sweet chili saus, så jeg heller over ønsket mengde for spice og litt "varme". Hadde jeg hatt sukkererter, minimais og paprika, skulle det også blitt brukt.
Mmmm.... enkelt og godt!
Det trenger ikke å være så avansert... men det trenger definitivt å være noen endre smaker enn de tradisjonelle julesmakene!

Bruk fantasien litt i dette nye året, også i matveien :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar