fredag 6. november 2009

Middag til mange



Vi får middagsbesøk på søndag, av familien. Det gleder jeg meg masse til. MEN... siden vi ikke har masse tid i helgen til å forberede maten, byr det på en liten utfordring å ha mat klar til 6 mann, med max 2 timer på seg!
Dog...jeg har en plan :)
Jeg lager middagen i kveld, allerede... Så hva lager man.. som er enkelt, godt og nesten blir bedre av å stå noen dager??
Min hjemmelagede kyllinglasagne, såklart!!!
(Tine, hvis du leser dette..... legg ut din beste lasagne oppskrift i kommentar feltet. Her vet jeg at du er den beste av de beste!)

Kyllinglasagne
Kyllingkjøttdeig
Rødløk
Hvitløk

Stangselleri

Hakkede hermetiske tomater

Muskatnøtt

Basilikum
Persille
Chili
Gulrot
Pastaplater

Ostesaus/hvitsaus
Smør

Mel

Melk
salt/pepper
Ost etter ønske (Gjerne noe vellagret med litt smak.. jarlsberg funker.. eller parmesan)


Gjør slik:

Stek kjøttdeigen.. ikke kok!! (Stek litt av gangen). I en annen litt stor/dyp panne, starter du med å mykne løk, revet gulrot, stangselleri og hvitløk som er finhakket. Dette skal bli "gjennomsiktig" og ikke veldig brunt. Bruk litt tørket basilikum her. Tørkede urter egner seg godt til å koke med. Når kjøttet er stekt, heller du det over i gryta med løken. Hakk litt chili og ha i , for å sette en spiss på retten. Ha over de hakkede tomatene... og litt melk/fløte for å runde av litt. Tomaters beste venn, er sukker... så ha i 1 ss med sukker. Dette utgjør, merkelig nok, en stor forskjell. Riv over litt muskatnøtt, og salt og pepre godt! Denne kjøttsausen kan gjerne stå å putre leeeeenge. Smaker bare bedre og bedre. Hakk frisk basilikum og persille og bland i. Hvit saus lager du på vanlig måte, og har i ønsket ost mot slutten. Så er det bare å legge retten lagvis i en ildfast form. Først kjøttblandingen, deretter pastaplater og ostesaus. Jeg steker lasagnen i ca 35 min på 200 grader. De siste 10 minuttene, river jeg en blanding av parmesan og norvegia for å ha over .



Ha en strålende helg, dere!
Jeg har allerede kommet litt i julestemning av snøen, og gleder meg voldsomt til å dekorere huset til jul. Så 1. Desember braker det løs hos oss.
Førjulstiden er min favoritttid på året.... og jeg har allerede begynt å planlegge bakedager og juleverksted kvelder, så følg med :)


Sees snart.

1 kommentar:

  1. Zia Partorina (tante Partorina) sin lasagna.
    - God karbonadedeig eller aller helst kvernet rent kjøtt.
    - Pommodorini (dette er viktig, det kan srives ett eget kapittel om forskjellen på bokstomater) på boks
    - Sopp
    - løk
    - fersk Basilikum, hvitløk, chili, fersk oregano
    - Ost, gjerne både "tørr" mozzarella og vanlig. Jeg har funnet ut at arla sin ferdig revet er helt fint.
    - Lag bechamelsaus med MASSE muskat. Jeg bruker en hel, til halvannen nøtt faktisk.

    Først lager du tomat saus slik:
    Fres urter i olje til hitløken "slipper" dvs du kjenner den gode hvitløkslukten. IKKE brenn hvitløken, da blir den bitter og forpester resten av maten, kombinert med at du og dine kommer til å stinke.
    Hell tomatene over urtene og smak til med salt og pepper. Ha en av boksene halvfulle med vann og skyll de andre boksene med vannet slik at du får med alt, ha dette også over i gryten. Hvis tomatene er veldig skarpe kan du faktisk balansere med en lien klype sukker.

    Stek kjøtteig, sopp og løk til kjøttdeigen skifter farge og ha i sausen. Jo lengre den får koke jo bedre smaker den.

    - Lag bechamels saus med MASSE ost i, her er det om å gjøre å ikke være beskjeden. Når du tar sleiven opp fra sausen så skal det henge ostetråder altså! Dette er ikke slankemat, men kosemat.

    Legg pastaplater i bunn av ildfast for og hell over all tomatsausen, legg ett nytt lag pastaplater og hell over nesten like mye ostesaus faktisk. Det er en veldig missforstårr greie at lasagnaen skal være mest tomatsaus (ivhertfall i min familie). Strø mozzarella over og legg noen skiver fersk mozzarella på toppen.
    Stek i ovnen på 120 grader max, trikset er å la lasagnaen stå i ovnen i nesten en time. De siste to min kjører du grill elementet i ovnen på fullt og vips så har du gyllen skorpe.
    Server meg hjemmelaget foccacia og en deilig salat :)
    Bon apetito tutti!
    Hilsen Tine

    SvarSlett