torsdag 19. november 2009

Bundet av tradisjoner?


I utgangspunktet er jeg faktisk forholdsvis gammeldags. Jeg er blant annet vokst opp med at det er ganske klare forskjeller på mann og kvinne... og er selv blitt en typisk kone. Ikke så typisk som denne Anna Anka, men ganske så tradisjonell. :)

I oppveksten hadde vi også mange tradisjoner i forhold til mat... Bla. faste dager hvor vi hadde bestemte retter. Lørdag var feks en typisk "grøt dag". Da var det risengrynsgrøt. Mamma hadde også faste lutefiskdager med venner, før jul.
Litt inspirert av en annen blogg jeg leste i dag, så lurer jeg på disse tradisjonene er noe man tar vare på, eller om man lager en haug nye tradisjoner etterhvert som man blir voksen?
(http://snakk.klikk.no/blogs/raag/archive/2009/11/17/det-er-latterlig-229-spise-ribbe-hver-julaften.aspx)
Hva så med julemiddag...? MÅ man på død og liv spise ribbe,pinnekjøtt,kalkun eller lutefisk hver eneste julaften? Det er jo langt i fra den beste maten jeg får hvertfall..... Godt, JA... men det er mye jeg heller spiser enn ribbe.
Blir det jul med ei fin lammestek..... en deilig fiskerett.. eller hva med masse tapas?!?! Kommer julenissen likevel?:)

Jeg tror nissen kommer uansett hva slags mat man serverer.
Er også ganske sikker på at det viktiste er HVEM man nyter maten sammen med.. og ikke hva man spiser.
Dette er jo også et måltid som tar lengre tid enn hverdagsmiddagene våre..... man skal nyte... prate.. spise...drikke og være glade.

Samtidig som jeg synes det er både viktig og gøy å skape egne tradisjoner, betyr det mye å ta med seg deler av det man har vokst opp med. De tingene som betydde noe da....har også stor betydning nå. Spesielt i høytider.
Gode minner fra førjulstiden for meg er bakst. Både min mor og min mormor, har vært geniale damer hva julebakst angår. Nå er min mormor død.. men masse av henne lever videre i våre tradisjoner,som hun skapte for veldig mange år siden.
7 slag til jul var en selvfølge - det ble ikke jul uten!
Enda tar vi oss tid til å lage mange av hennes favoritter: lefser.....krumkaker....og til og med flatbrød!
Flatbrødbaksten var tyngre enn vi hadde sett for oss, husker jeg.. så det ble med den ene gangen for mamma og meg. :)
En ting vi ikke har prøvd, siden hun gikk bort, er å bake "fattigmann". Husker jeg som liten stod over smultgryta, og så fattigmannen ese og steke seg brun når den ble sluppet oppi.
I bunn og grunn så er jeg kanskje litt "slave" av de gode tradisjonene. Jeg liker å se frem mot ting som er litt kjente og kjære. For meg vil det være utenkelig å servere noe annet på julaften, enn den tradisjonelle julematen, ribbe eller pinnekjøtt. På dessert siden kan jeg derimot være litt nyskapende.... Jeg er nemlig ikke veeeldig glad i den gode gamle riskremen med rød saus.
Skal nok finne på noe som faller i smak hos alle.


Som dere skjønner, har jeg allerede begynt å ønske meg jul. Det er vel en form for nedtelling på gang inn meg. Tror det blir en fin jul i år! :)


Sees!

2 kommentarer:

  1. Dette er veldig spennende faktisk. Jeg vet ikke om du så hvor lang den diskusjonslenken ble på den bloggen. Reaksjonene lot jo ikke vente på seg!
    Å det sier noe om at å spise sin tradisjonsmat på julaften handler om myyye mer enn hva man faktisk spiser. Det handler om minner ikke minst, og en takknemlighet over at vi faktisk kan feire sammen med våre kjære på akkurat samme måte som i fjor.
    Du sier det veldig fint selv, med at du minnes din mormor med kakebaksten hennes. Jeg har det sånn med måten jeg får svoren sprø på. Det kan godt hende at alle andre gjør det på samme måte,men det bryr jeg meg ikke så mye om. Det er den ene dagen i året hvor jeg har lov til å hylle minnene av de som lever og minnene til de som er borte...å det klarer jeg ikke å gjøre hvis jeg lager Thaisalat. Det er en kjennsgjerning at smak og lukt er enormt viktige faktorerer for å bringe frem minner. Så hos oss blir det den vanlige ribben i år som i fjor :)
    Men hver og en må få ferie sin jul som de vil. Jeg blir mest provosert over den måten denne bloggeren omtaler folk sine valg. Man er ikke dum fordi man velger å spise den samme maten en dag i året fast ;)
    Hilsen
    Slaskepott.

    SvarSlett
  2. Jeg er så enig med deg, Kathrine. Tradisjoner er både viktig og hyggelig, men jeg er ikke opphengt i at man MÅ ha ditt og datt juleaften. Alle får velge selv hva de ønsker å gjøre, men viktigst er at man deler dagen med de man er glad i.....huff, det hørtes ut som en dårlig klisje kanskje, men men.

    God jul når den tid kommer :-)
    Håper du fortsetter med bloggen din i lang tid. Den gir en inspirasjon til meg som IKKE er noen kløpper på kjøkkenet. Men jeg tror jeg vil hvertfall ;-)

    SvarSlett