fredag 27. november 2009

Helgesvin og julepynt!


I dag har jeg gjort 2 viktige ting : Laget middag og pyntet litt til første søndag i advent.
Middagen i kveld har bare bestått av 1 rett... og den oppskriften skal dere få nå!

Fyllesvin

1 stk svinefilèt

1 vårløk

3 plommetomater

1 fedd hvitløk
basilikum
1 stangselleri

2 ss revet parmesan


Gjør slik: La svinet tine i kjøleskapet natten over. Lag først fyllet. Fres hvitløk, finhakket selleri, tomater (uten innmat) , parmesan , frisk basilikum og og vårløk i en stekepanne.
Når det er "gjennomsiktig", ha det i en blender og gjør det til en grov mos.
Lag et dypt snitt langs hele filèten og legg i fyllet. Pass på at fyllet ikke renner ut, og bruk tannpirkere til å "sy" kjøttet sammen. Brun det kjapt i panne, så det får en brun stekeskorpe på alle sider. Bruk samme panne til å bråsteke halve mandelpoteter lett. Legg dem over i en ildfast form, sammen med kjøttet.
Salte og pepre godt.. og stek i ovnen på 200 grader i 25-30 min. Du kjenner når kjøttet er ferdig.






Her er fyllet fint fordelt i kjøttet.













Her er det fine kjøttet "sydd igjen" med tannpirkere. Veldig greit for å beholde fyllet på innsiden :)









Kjøttet er nå klart til steking, sammen med potetene.
Sett i ovnen, avhengi av størrelse selvsagt, i ca 20 - 30 min.
Jeg laget soppstuing og løk, samt brokkoli til dette. Og en rødvinsreduksjon.
La svinet hvile i 10 min - og fjern tannpirkerne -viktig !!







Ellers har jeg som sagt småpyntet til advent. Her har dere noen smakebiter fra huset:)




Lekre julekuler, som jeg fikk i gave av "vegetarianeren" i fjor.. knallfine!















Engler hører med!


















Stjerner i vinduene ved spisestuen.....


De nye liftgardinene til kjellerstua.. veldig koselige! :)






Se - Arilds julekalender!!! :)














Bortsett fra julepynting, er jeg glad i å ha friske blomster i stuen, til enhver tid.... det fresher liksom alltid opp!


Helgen er her... og den skal nytes. Kos dere! :)

1 kommentar: