fredag 13. november 2009

Blindtest av julebrus, og helgemeny!


Da banker helgen igjen på døren, og all maten er i hus. Det er nesten for meg et høydepunkt å handle inn mat. Jeg elsker å gå i dagligvarebutikker. Merkelig interesse, men slik er det:)

Arild har en veldig bestemt smak, hva julebrus angår. Selv om han kommer fra Trøndelag, så er det bare 1 julebrus i hans hjerte: HAMAR julebrus. (Vet ikke om den heter det.. men den er derfra). Riktignok har han bodd der i mange år, men min venninne (vegetarianeren) som også er trønder, sier dette er som å "banne i kjerka" og mener han ikke er mye til trønder.
Det de har felles, er at de begge elsker julebrus og sier det er som en "fest i munnen"!!
Jeg skjønner ikke fasinasjonen, da jeg hverken liker den brusen fra Hamar eller den fra Trøndelag.
I dag skal uansett smaksløkene hans testes. Når han kommer fra jobb, skal han få bind for øynene og deretter smake og lukte seg frem til sin favoritt. Jeg er spent på om han kjenner den igjen. :)



Uansett - kveldens meny byr på både kjøtt og fisk. Vi starter med litt hjemmelaget maki. I noen ruller skal det være laks, vårløk og wasabi. I de andre skal det være kjøtt fra krabbeklør, avokado, vårløk og min egen chilimayo. Mmmmm......
Så kan dere jo gjette på hva hovedretten blir........ Noen som sa BIFF???!?!?!
Ja.. det blir den gode gamle entrecoten igjen. Har blitt flink til å variere tilbehøret slik at jeg også overlever.
Den serveres med gulrot og sellerirot i staver, bakt i ovnen, med litt rosmarin og hvitløk, samt en ertepurrè med persillesmør. Arild har dessuten ønsket seg bernaise - og det ønsket innfrir jeg.
Til dessert skal jeg gjøre en variasjon av en typisk juletradisjon. Jeg lager riskrem!
Men i denne varianten skal jeg ha i 1 vaniliestang, og hakke appelsiner og ha i. Deretter river jeg litt appelsinskall og mørk sjokolade på toppen. Enkelt og veldig gooodt.

Resultatene fra den store julebrustesten kommer i løpet av helgen. Er det flere der ute som er fanatisk opptatt av julebrus?? Del gjerne deres favoritter!:)

Ha en flott fredag og en trivelig helg !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar