søndag 12. juli 2009

Verdens lateste helg!

Hvor ofte er det egentlig slik at man bare gjør ting man virkelig vil, en hel helg??
Hverdagen kommer alt for fort for min del, etter alle helger. Så denne helgen, var satt av til ren og skjær "Kathrine-tid"!
Min nybakte ektemann, beskriver meg som det lateste menneske gjennom alle tider. Og det stemmer nok. Jeg er nemlig når jeg er på, og helt AV når jeg er av.
Noen planer måtte jeg selvsagt legge for helgen, og øverst på prioriteringslisten sto et besøk hos mine 2 fantastiske tantebarn. Selv om de ikke bor veldig langt unna, så ser jeg de mye skjeldnere enn jeg ønsker. De er bare så herlige.... går, prater og har blitt tydelige personligheter. Utrolig spennende å følge med på. Dessuten ser det ut som om jeg engang kan ha mye å lære av foreldrene der i huset. Mer avslappede, og flinke foreldre skal du lete lenge etter. Jeg, når min tur kommer, ser for meg nevroser og gjentatte sammenbrudd :)
Jeg fikk hvertfall lage lunch til dem, og jeg tror de synes det var godt å gå til dekket bord, for en gangs skyld. Det skjer jo ikke altfor ofte som småbarnsforeldre. Oppskriften på min "Kathrine`s Club" kommer ved en senere anledning.

Vel tilbake fra et veldig hyggelig besøk, fikk jeg besøk av en venninne. Jeg ville gjerne lage en hyggelig middag til henne, siden hun blir borte noen uker nå i Juli. Det er sjelden jeg lager vegetar mat, men jeg måtte jo prøve å se hva jeg kunne få til. (Hun er forøvrig en veldig takknemlig middagsgjest, og liker alt jeg lager. )
Det som skulle være en 3-retters ble en 2-retters, fordi vi ikke hadde plass til dessert.
Uansett, så lagde jeg min løksuppe til forrett og rotgrønnsaker m/sopp og pesto + "potetpannekaker" til hovedrett.
"Potetpannekakene" passer også utrolig godt til alt man kan ha poteter sammen med. Jeg kal hvertfall lage dem til grillmat, neste gang anledningen byr seg!
Her er oppskriften til 2 pers: (Jeg lager nesten alt på slump, så prøv dere frem)

4 store poteter
Sellerirot
Vårløk
Hvitløk
ost
melk
1 ts curry
1 egg
salt/pepper
Chili

Del poteter og selleriroten i småterninger, og kok dem til de nesten faller fra hverandre. ca 10 min.
Mos dem, i kjelen, men la det være igjen litt biter.
Hakk hvitløk, chili og vårløk og bland med potetene.
La massen avkjøles litt før egget blandes i. Ha i salt, pepper og curry + litt melk og litt ost i små terninger.
Stappen skal være ganske kompakt, og må henge sammen.
Sørg for at stekepannen er skikkelig varm, før du former små lapper av stappen og legger i.
Brun godt på hver side, og server!


Søndag er egentlig min favoritt dag. Og i dag har jeg rett og slett ikke gjort noen verdens ting!
Eller, rettere sagt: Jeg har lest bok, og sett maraton av en tv-serie jeg nylig ble introdusert for. Til lunch fikk jeg akutt behov for amerikanske pannekaker, med friske jordbær og maple sirup. Mmmmmm.....


Bortsett fra å kikke på litt jobb ting i kveld... skal jeg fortsette i samme dur: Bare gjøre de tingene jeg har lyst til. Det er deg i grunn ganske sjelden forundt som voksen - og har man sjansen en gang i blant skal man nyte tiden!



Ha en fortsatt fin helg! :)


Kathrine




1 kommentar:

  1. Måtte bare snike meg inn å si hei.
    Ser ut som du lager masse god mat. Jeg trenger inspirasjon så jeg legger til bloggen din i leselisten på min blogg. Om det ikke er ok får du si ifra så skal jeg ta den bort igjen :)

    Gratulerer med bryllupet - du var en veldig vakker brud!

    Torunn

    SvarSlett