tirsdag 7. juli 2009

Oppskrift nr 1

Om det er noe jeg virkelig har stor interesse for, så er det MAT. All mat.
Jeg simpelthen elsker mat!
I grunn er det veldig rart at jeg ikke veier betraktelig mer, når alt kommer til alt.

For ikke lenge siden spurte en god venninne hva i all verden jeg gjorde med alle disse salatene jeg lagde, for å få de til å smake så utrolig godt. Det er ingen hemmelighet at det er mye prøving og feiling her....hehe:)
Alle salatene mine har en hjemmelaget "dressing" over seg. Og det er her hemmeligheten ligger. I disse vidunderlige "dressingene".

Salatvarianten jeg skal dele med dere i dag, passer til alt (kylling, kjøtt, fisk, skalldyr).
Den kan til og med nytes helt alene.
Så her har dere oppskriften på min " Kos Couscous"

agurk
stangselleri
vårløk
paprika
cherrytomater
eple
bladpersille
lime
hvitløk
chilli
curry pulver
Couscous (enten vanlig, eller fullkorn)
Olje (ikke oliven)
rødløk

#Slik gjør du:
Kutt opp alt du ønsker å ha i av grønsaker i terninger. De små tomatene kan bare deles i to.
Bruk godt med vårløk, og et par stenger med stangselleri.
Fjern den våte kjernen i agurken, slik at den holder seg sprø og fin i salaten.
Når alt er lagt i en bolle, lager du "dressing".
Sett på en liten kaserolle på svak varme, og hell over et par dl nøytral olje.
Når oljen begynner og bli varm, knus 2 fedd hvitløk, 1 rødløk, chilli etter ønske og 1 hel lime, i båter. (riv skallet først og bruk både det i salaten. Båtene tas ut før dressingen slås på)
La dette småputre, til alt av aroma frigjøres i oljen og løken/hvitløken såvidt begynner å få farge. Den må ikke bli brun!
Bruk 3 ts med det gule curry pulveret i oljen. Dette gir en utrolig diskret og fin smak. Og en lekker farge.
Tilbered couscous som angitt på pakken.
Bland den så sammen med grønsakene, og hell til slutt over olje dressingen.
Krydre godt med salg, pepper og en god bunt med finhakket bladpersille.

Denne salaten blir bare bedre og bedre jo lengre den får stå - så lag den gjerne kvelden før den skal nytes.
Serveres med et stykke grillet laks, kylling filèt eller et realt stykke biff!

Vel bekomme:)


Kathrine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar