torsdag 23. juli 2009

"Ferie", og finvær!


Jeg regner med at det er flere enn meg som i år får en minimal ferie....
I grunn har jeg klart meg svært godt med kort ferie tidligere, men det er noe som blir tøffere etterhvert som årene går. Man trenger rett og slett ferie på en litt annen måte nå enn da man var 20!
Ikke det at det må skje noe i denne ferien... men bare å ha 100% fri fra jobb, høres nå ut som luksus.

I fjor var jeg "heldig" og byttet jobb... det resulterte i hele 7 uker med helt fri. Sukk.... for en fin tid det var. Ikke reiste jeg.... ikke hadde jeg store planer her i Norge heller... og ikke var det fint vær hele tiden... Men jeg hadde det "himmelsk"!
Frihet... ikke noe mas.... fred & ro.....ingen vekkerklokke på...... Det skal søren ikke mer spenning til for meg, altså.

Nå går jeg uansett å venter på litt bedre vær. Har litt fårlig samvittighet for de stygge tankene jeg hadde i hodet mens tropenettene var over oss for kort tid tilbake. Helt ærlig, så ønsket jeg varmen dit pepper`n gror. Nå er det dessverre der.. og her hjemme sitter jeg i regnet:)
Fordelen er jo at dynen min igjen føles som den skal, og ikke klam og svett som den gjorde når gradestokken var godt over 20 om natten.
Jaja.. sommer er det uansett....Og mens jeg nå sitter på sofaen og drømmer om at en tur til sol og varme skal ramle ned i fanget mitt - kan man jo kose seg med både god mat og drikke.

I dag har jeg bakt en pai, med ferske bringebær, sjokolade og lime.
Her har dere oppskriften:

"Sad summer pie" :)

1 ferdig paibunn (Jeg bruker lite ferdigpprodukter... MEN paibunn gidder jeg ikke lage!)
Bringebær
2 lime
50 g revet sjokolade - gjerne 70%
4 egg
1,5 dl kremfløte
2 ts vaniljesukker (eller vaniljestang....veldig godt.)
1,5 dl sukker

Kjevle ut bunnen og legg den i utvalgt paiform. Stek i 12-15 min på 180 grader, slik at den er halvstekt.
Bland egg, vaniljesukker og sukker, ikke helt til eggedosis.
Riv skallet av 2 vaskede lime, og riv den lille biten med sjokolade og ha i røren.

Når paien er ferdig forstekt, legges bærene i bunnen før røren helles forsiktig over.
Stek paien i ca 45 min på 180 grader. Den skal "disse" litt, men når den er avkjølt skikkelig setter den seg perfekt. Tar ca 1 time.
NB: Ikke bli redd hvis den blir lettere brun på toppen.. det er bare sjokoladen. Den er ikke svidd.
Kan gjerne serveres med friske bær, is eller rømme......

Gjør det beste av den sommerferien dere måtte ha - og pass på å nyte livet!


Kathrine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar