lørdag 19. desember 2009

Duck for dinner


Aaaaah.. lørdager er nydelige. Spes denne lørdagen. Det er rett før jul, det er snø, kaldt, litt mørkt og fuglene spiser av all maten jeg har hengt opp til dem.



Rundt i hagen henger flotte store fuglenek, med rød sløyfe. Her boltrer alle typer fugler seg.
I fuglehuset som henger på fremsiden serveres det solsikkefrø.. og i det lille fuglehuset står det samme på menyen.
Populært tydeligvis - for trafikken er stor:)
Veldig hyggelig å se.






Til middag i dag skal jeg lage rosastekt andebryst. And serverer jeg ikke så ofte.. men det er virkelig nydelig. Masse smak!
Jeg bruner et stort andebryst på ca 600 gram, i pannen på høy varme. Kun på siden hvor fettet sitter. Det skal bare steke til fargen har blitt brun og lekker. Lag deretter en blaning av salt, sukker og pepper. Gni brystet inn med blandingen. Det skal ikke være noe mer kryder enn du vanligvis ville kryret med.
Så kan du la det hvile, mens du lager tilbehøret.
I blir det mandelpotet og blomkål mos, og en rødløk og eplekompott.
Begynn med å koke poteter og blomkål møre. Uten salt i vannet.
Mos det sammen, knus en hvitløk og bland sammen med en liten skvett fløte og en ørliten kladd smør, til mosen har ønsket konsistens. Salte og pepre.
Smelt 1 ss honning i en kjele, og ha over strimlet rødløk og revet eple. La dette få frese til alle aromaer kommer godt ut, og løken blit myk. Ikke brun.
Ha så over noen ss med rødvin. Dette gir en nydelig farge og smak. La dette koke inn til sirup konsistens. Smak til med salt, sukker (evt) og pepper.
Nå kan du sette anden i ovnen på 100 grader, med steketermometer. Temperaturen skal være på ca 60 grader. Da kan du ta den ut og la den hvile i 10 min, før den deles opp.
Jeg serverer anden på en seng av blomkål og potetmosen, med rødløk blandingen over.


Til dessert i dag blir det virkelig enkelt.. men overraskende smakfullt. "Aprikos crunch".
Kjøp hermetiske aprikoser og kjeks, som du ville ha brukt til bunn i ostekake.
Hakk nøtter du liker. Jeg bruker hasselnøtter og valnøtter. Knus kjeksen passe fint og bland med nøtter og smeltet smør. Bland godt og sett kaldt.
Pisk krem med vaniljestang. Ikke sukker.
Legg opp ønsket antall aprokoser i en skål.. ha over litt krem og kjeks og nøtteblandingen.
Drist jeg gjerne til å rive over litt sjokolade også! :)


Nå blir det sofa, pledd, te og min nye favoritt forfatter i fanget: Camilla Läckberg. Snart lest 2 bøker... og for dere som liker smart krim, er dette midt i blinken!
Skal "amatør anmelde" litt her, en av de nærmeste dagene og håpe dere gir dere i kast med litt godt lesestoff i julen.


Ha en strålende lørdag dere :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar