fredag 4. desember 2009

Gjett kveldens middag!!

JA - du har helt rett... I kveld får Arild BIFF! :) (Det skulle du kanskje ikke tro basert på bildet over.. hehe)
Noen uker siden sist.. så i dag gir jeg etter. Til biffen skal jeg lage briepoteter, mais og en rødvinssaus. Enkelt og greit!



I morgen går jeg løs på kalkunfilèt til middag. Min venninne Tine, som er en eminent kokk, ga meg tips om å marinere med sitronskall... sammen med det tar jeg også litt hvitløk og noen kvister rosmarin.
Deretter skal jeg bråsteke filètene i panna, før de skal få langsteke på svak varme i ovnen.
Da blir de saftige og fine.



Som tilbehør blir det doublebakedpotatoes. Kjøper store poteter og baker dem i ovnen i ca 1 time på 180 grader. Deretter deler jeg dem i 2 g skraper ut inneholdet i en bolle. Jeg hakker vårløk, hvitløk, river litt ost og har i stekte baconterninger. Deretter blander jeg det hele med noen ss rømme. Fyll de tomme potetskallene og sett dem tilbake i ovnen i ca 15 min.
Saus lager jeg av redusert rødvin, løk, laubærblad, hvitløk og kalvefond. Når mengden væske er redusert 50%, smaker jeg til med fløte og salt/pepper.




Grønsakene på tallerkenen blir aspargesbønner, som jeg steker lett i pannen med smør og revet sitronskall.









Vi har 6 mnd bryllupsdag i helgen - og da synes jeg at vi også må ha dessert.
Ikke noe slår en deilig sjokoladefondant. Dessuten kan jeg lage den ferdig allerede i dag og sette den i kjøleskapet.

Som forrett blir et en asiatisk inspirert supppe.. men laksebiter og koriander....


Gleder meg til helg nå.... skal bli godt.
Huset er koseligere enn vanlig på grunn av julepynt... og ovnen i kjelleren har fyr, slik at hele huset er varmt og godt. Ute er det snø.... og i mørket kan man se julelys som vi og naboene har hengt opp....


Aaaahhhh.. jeg kjenner at helgen bare kan komme: Velkommen kjære fredag!!:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar