mandag 14. desember 2009

Hvor opptatt er du av egen og andres vekt?


I dag skal jeg ut i litt "farlig" farvann. Jeg skal synse litt om vekt.. fordommer, vekttradisjoner og idealer.
Julen banker på døren.. og med den kommer også tankene om å passe vekten, for mange. Bare en annen tid på året bringer samme tanker i like stor grad: Sommer.

I motsetning til sommeren har julen kanskje hyppigere og flere fristelser å by på. Høytiden har jo mat som en av de aller viktigste ingredienser. Det er en typisk mat og kosehøytid.
Og for de fleste av oss er det masse kos i god mat og drikke. Dette håper jeg vi aldri beveger oss vekk fra. For meg er det utrolig viktig å ha et avslappet forhold til både mat og kropp. Og jeg vet at jeg ville hatt store problemer med å nektet meg selv å spise de tingene jeg har lyst på.
Alt med måte riktignok. (Ikke kutt ut.. bare spis litt mindre av. )
Er mer opptatt av å ha god helse, enn hvor mye jeg veier!


For en tid tilbake ukket et opp bilder av en "stor" modell på forsiden av div magasiner i USA.
Deler av verden jublet: Enelig var modellen mer lik dem selv, enn noen gang før. Man kjenner seg litt mer igjen enn i disse radmagre, og ofte fantastisk vakre jentene.
Her ser dere noen av bildene, som skapte "oppstyr".
Jeg ser her en nydelig kvinne, med flott utstråling og normal kroppsfasong.
Andre så, utrolig nok, en utrent og feit dame, som ikke hadde noe i et glossy magasin å gjøre.
Har vi blitt så vant til å kun se retusjerte fotografier, at vi ikke lengre liker virkeligheten?
Tror vi virkelig disse modellene vi ser til vanlig ser slik ut i hverdagen?!
Tynn eller ikke så tynn.....: Man må være fornøyd med seg selv - og konsentrere seg om seg selv. Vi får ikke gjort noe med hva andre tenker, sier eller hvordan de ser ut. Men oss selv kan vi kontrollere. Så la oss være mest opptatt av det :)



Etter nyttår braker det løs for mange: Da skal man starte et nytt og bedre liv med trening, sunt kosthold osv. Kall det en tradisjon!
Treningssentrene er smekk fulle... og mange starter med å gå på trening 5 dager i uken.. men blir fort lei.
Det er ikke veldig rart, spør du meg. "Krampe trening" får man sjelden til, hvis man er fersk i gamet. Når det man er aller mest redd for er å mislykkes, bør man nok starte roligere og heller "kose seg" med det.
Resultatene kommer når man beveger seg. Og, uten tvil, så føler man seg så bra etter å ha vært fysisk aktiv.
Kan på ingen måte kalle meg noen konisjonsjente... dvs at jeg ikke liker det, for å være ærlig. Så jeg sørger for å gjøre det jeg må: Ca 30 min hver gang jeg trener. Jeg jogger aldri. Derimot så elsker jeg å løfte vekter og treneg Yoga/Pilates.
Fant min greie... en greie jeg klarer å gjennomføre fast over tid.




Så folkens: Kos dere ... ikke bare i julen.. men ellers også. Da blir ikke gleden over å kunne kose seg så sinnsykt overveldene. Litt kos hver uke, anbefaler jeg.
Alt er lov - bare du selv setter grensene.
Og ikke la januar være en måned hvor du skal bli et nytt og fullkomment menneske. For let`s face it: Det kommer du ikke til å bli !!
Vær fornøyd med den du er - men innse at det mest sannsynlig er rom for noen generelle forbedringer også hos deg! :)


Ha en fin førjulsuke......og pass på å kose dere litt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar