mandag 8. mars 2010

Vi har alltid så dårlig tid, skjønner du......


I dag kom jeg i kontakt med en gammel skolevenninne. Og vi hadde en veldig hyggelig prat, om litt mer enn vær og vind. Det er så rart med det, for samme hvor mange år det har gått så hadde hvertfall vi tonen og pratet åpent om alt mulig. Noe vi begge satt stor pris på.:)

Det kom i hvertfall frem at vi lever ganske så forskjellige liv. Mens jeg egentlig bare har meg selv å tenke på... eller i værste fall en selvstendig ektemann, føler jeg fremdeles at jeg nesten alltid har sååå masse å gjøre. Dere med barn ler sikkert av meg nå... og det med god grunn!
Alt dreier seg om prioritering.. og kun det. Man MÅ faktisk ikke være med på absolutt alt.
Men tenk tilbake før dere fikk barn... noen følte sikkert også da at kalenderen var full av ting & tang.
Uansett.... denne barndomsvenninnen har familie. Dvs barn og mann. Likevel finner hun tid og glede i å donere bort tiden sin til veldedig arbeid. Ivrig fortalte hun om hvordan hun hjelper til med barn, som har kommet hit til landet og trenger hjelp til et bedre liv. Historiene hun fortalte var både rørende og fascinerende på samme til. Og måten hun også inviterte dem hjem til seg og delte av seg selv og sin familie, er rett og slett utrolig flott. Hennes egne barn har jo også derfor fått en forståelse av at ikke alle har det like godt og har like mange ting som dem. En fin lærdom.
På ingen måte ga hun uttrykk for at dette var slit eller strevsomt. Snarere tvert i mot, sa hun at hun fikk mye igjen for dette. Ny energi!

Har så lenge tenkt på å bruke "bitte litt" av tiden min på noen som kanskje trenger den. For jeg som henne, tror det ville gitt meg enorm glede og et annet overskudd enn jeg kan hente ellers i hverdagen
Likevel sitter det langt inne.... for "vi har jo alltid så dårlig tid".
Når jeg stikker fingeren i jorda, har jeg jo ikke såååå dårlig tid. Jeg bare velger å bruke den på meg selv!
Det er sannheten. Hvor stygg den enn måtte være.


Skolevenninnen min inspirerte meg virkelig i dag. Kan hun, så kan vel jeg også!
Hva tenker du... driver du med noen form for veldedig arbeid?
Hadde du hatt lyst - hvis du hadde den berømte "tiden"?

Setter stor pris på at dere deler litt erfaringer med meg her.


På matsiden i dag, har jeg tenkt å denne uken dele fiskeoppskrifter. Det har jeg nemlig fått mange spørsmål om. Så i morgen kommer min chili, lime og koriander "flabb". Servert med en sitrus mos av potet og selleri.

Ha en flott kveld - med eller uten TV.
Skal også "anmelde" noen av de nye seriene denne uken...... litt blandet kritikk, så langt.







1 kommentar:

  1. Hei K! Bra innlegg :) Veledig arbeid er viktig. Jeg beundrer det jeg vil kalle "ekte veledighet"; å gjøre noe for andre uten å nødvendigvis skulle få så mye igjen for det selv. Veledighet som ikke gjøres for å "kjøpe seg" en bedre samvittighet men mer den indre motiverte typen. Personlig har jeg vurdert å være leksehjelp på røde kors, men akkurat nå så føler jeg at tiden ikke strekker helt til. Men på den andre siden kunne jeg jo fint ha sett mindre på tv, da hadde jeg fått mer tid... :)Hm.. vanskelig dette.

    Beate

    SvarSlett